Metamorfózis Stúdió
Metamorfózis Stúdió
"Segíts, hogy magam csinálhassam!"
(Maria Montessori)
Vissza

Hallássérülés tünetei

Mi az a szurdopedagógiai fejlesztés?

A modern, és hazánkban szerencsésen elérhető és kötelező újszülöttkori hallásvizsgálatok eredményeképpen a legtöbb esetben már nagyon korai életkorban fény derül a hallássérülés tényére.

Gyakori jelenség azonban, hogy a bölcsődében, vagy az óvodában merül fel annak lehetősége, hogy gyermekünk hallásával valamilyen gond van. Ilyen esetekben mindig szükség van egy alapos fül-orr-gégészeti és audiológiai kivizsgálásra. Amennyiben igazolódik a gyanú, a gyermek általában valamilyen készüléket kap. 

Ezután rögtön el is indulhat a szurdopedagógiai fejlesztés: a hallás- és beszédnevelés!

Hallássérülés tünetei - 1. kép

Melyek a leggyakoribb gyanújelek hallássérülés esetén?

Fontos tudnunk, hogy ez minden életkorban más - és más, hiszen a beszédfejlődés állomásait is figyelembe kell vennünk ennek meghatározásakor.

NAGYFOKÚ nagyothallás jellemzői:

  • a gyagyogás szegényebbé válik, akár meg is szűnik, és a hangszín magas tónusú lesz;
  • a beszédfejlődés megreked, elsődleges szerepet kap a gesztusnyelv és a mimika ;
  • nagyfokú hallási figyelmetlenség nem csupán a beszélők hangjára, de a környezet zajaira sincs reakció;
  • magatartási furcsaságok, nehezebb alkalmazkodási képesség.

KÖZEPES FOKÚ nagyothallás jellemzői:

  • lelassuló, megrekedő beszédfejlődés;
  • bizonytalan beszédértés;
  • szegényes szókincs, a nyelvtani szabályok kevéssé jelennek meg a beszédben;
  • a gyermek nagyon hangosan, szinte kiabálva beszél;
  • a hangforráshoz (pl. tv) közel hajol, túl hangosan hallgatja a tv-t ;
  • beszélgetés közben gyakran visszakérdez;
  • a környezet hangjainak irányát nehezen találja meg;
  • magatartási, beilleszkedési problémák: túlzott mozgásigény vagy pont irreális szorongás, zárkózottság;
  • gyakran óvodás korban derül ki.

ENYHE fokú nagyothallás jellemzői

  • túl hangos beszéd;
  • beszélgetés során gyakori visszakérdezés, gyakori félreértés pl: hasonló hangzású és egyszótagú szavak tévesztése;
  • hangképzési nehézségek;
  • gyenge szövegértés;
  • szóvégek elhagyása beszédben - majd később írásban;
  • helyesírási gyengeség, olvasási nehézségek;
  • gyenge hallási emlékezet;
  • magatartási problémák;
  • sokszor  csak az iskolában derül ki.